Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
11
06
12
Wim Nieland
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Wim Nieland
Dossier: Economie
Soort:

Weg met korting!

Ik ben het zat. Echt, ik ben er helemaal klaar mee. Ik wil het woord nooit meer horen: korting, pfff. En dan helemaal in relatie tot inkoop. Korting ís namelijk helemaal geen inkoopbegrip (NEVI, haal het vandaag nog uit de algemene begrippenlijst!) maar een zwak – en achterhaald – marketingbegrip. Eén om wat aan consumenten te slijten. Het lijkt wel of winkels (en dan vooral webwinkels) tegenwoordig alleen nog maar mét korting verkopen. Ongeloofwaardig. Net als "Van..., voor..." en "Op = op" trouwens. Want wie heeft er bij die acties ooit achter het net gevist?

Ik bouw het even op vanuit de definitie. Die stelt dat korting een tijdelijke reductie van de prijs is. Het bedrag dat de werkelijke prijs lager is dan de officiële prijs, uitgedrukt in een percentage dat op de officiële prijs in mindering gebracht wordt. Nou, dat lijkt in geen velden of wegen meer op die korting waar Google 36 miljoen hits op geeft. Er wordt zo vaak korting gegeven dat de normale prijs betalen, ongeloofwaardig is geworden.

Essentieel is dus dat er een normale situatie bestond en dat het verlagen van de prijs iets tijdelijks is. Normaal gesproken is de reden van een prijsverlaging een soort proactieve onderhandelingszet van een verkoper. Eén waar in dit geval niemand om gevraagd heeft, en waar dus wat mij betreft ook niemand op zit te wachten. Onderhandelen, inkopers weten dat, is immers geven én nemen. Niet alleen nemen. Dat is wat consumenten vergeten. Die denken in het beste geval: ”Ik geef geld én ik neem korting.” Maar dat slaat nergens op.

Waar ik ook een hekel aan heb - zeg maar gerust plaatsvervangende schaamte van krijg - is als iemand in Nederland in een winkel voor me gaat staan afdingen of nog erger, om korting bedelt. Met argumenten als "Ja, maar ik heb er twee" of "Anders kom je er toch niet van af". Fatsoenloos. Inkopers bezondigen zich daar niet aan. Dit zijn nou echt van die punten waar marketingmensen en consumenten kunnen leren van inkopers.

Korting is momenteel de saté op de menukaart van eetcafés: het ontbreekt nooit. Verzin eens wat nieuws en verras mij als consument! Een winkel als 'Action' snapt het wél. Die is met z'n veelzijdige assortiment gewoon altijd goedkoop en heeft die kortingsacties dus helemaal niet nodig. Sterk hoor!

Korting is dus een minachting van je klant. Neem ze serieus en kom met een sterker concept. Van nu af aan koop ik alleen nog maar iets als het normaal geprijsd is. Doe alsjeblieft mee!

Wim Nieland
Door Wim Nieland
Wim Nieland is directeur publiek bij AevesBenefit; hét inkoopadviesbureau voor Advies, Werving & Selectie, Detachering en Outsourcing. Kijk voor meer informatie op de website van AevesBenefit (AevesBenefit.com).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.