Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
31
07
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Nancy van Bemmel
Categorie: Inkoop
Soort: ,

Wekelijks Vakantieleesvoer

De vakantietijd breekt aan. Veel inkopers genieten deze zomer van een welverdiende vakantie en zorgen dat ze weer opgeladen terugkomen. De komende tijd heb je ruimte in je agenda om je te verdiepen in het inkoopvak. Wat lees jij?

InkopersCafe.nl heeft de meest interessante, tijdloze en best gelezen artikelen en columns voor je verzameld. Elke week bieden we je vijf artikelen aan.

  1. “Kruip onder de huid van je stakeholders”
    “Je kan nooit een goede inkoper zijn als je geen clue hebt wat de drijfveren zijn van de andere functies in je organisatie.” Dat vertelt Arjan de Jongste, Senior Vice President en Head of Indirect Materials en Services van Philips. “Ik zeg altijd tegen mijn inkopers: ‘Ga eens met je stakeholders zitten en probeer onder hun huid te kruipen. Wat is in hun beleving logisch? Waar worden zij op afgerekend? Hoe denken ze?’. Het resultaat is een combinatie van inhoud en perceptie. Je moet goed snappen wat jouw stakeholders drijft en bezielt.”

  2. Column Laurens van Vlaardingen: Leveranciersbetrokkenheid in productinnovaties
    Het liefst zijn we overal goed in en doen we alles zelf. De – ‘’Als ik wil dat iets goed gebeurt, moet ik het zelf doen’’ – mentaliteit komt nog veelvuldig voor en duidt wat mij betreft op een koppig en conservatief gedachtegoed. In de realiteit blijkt namelijk dat een mens (en de organisaties gerund door deze mensen) zich maar op enkele gebieden echt kan specialiseren. En daarom is (durven) samenwerken van groot belang, zodat de gezamenlijke specialiteiten van organisaties resulteren in een optimaal eindproduct.

  3. Verkopen inkoopdigitalisering vraagt andere mindset
    Steeds meer inkopers zien het nut en de noodzaak van gedegen inkoopsoftware in. Deze noodzaak wordt intern echter niet altijd onderkend. “Het komt regelmatig voor dat de inkoper aantoont dat inkoopsoftware positief bijdraagt aan de bedrijfsresultaten, maar dat er toch geen toestemming wordt gegeven voor het opstarten van het automatiseringsproject”, vertelt Antoinette Vriend, oprichter van expertisecentrum E-proQure.

  4. Column Marc Brugman: "Good, fast or cheap”… wat is uw inkoopstrategie?
    Als serieuze inkoper eis je uiteraard het liefst het maximale van deze drie aspecten van je leverancier. Je wilt de hoogste kwaliteit, uiteraard zo goedkoop mogelijk en bij voorkeur direct geleverd. Hoe realistisch is dat?

  5. “Inkoper verandert in innovatiemanager”
    “Innovatie speelt een steeds grotere rol”, ziet Jelle Wenselaar, directeur van inkoopadviesbureau Het NIC. “Inkopers focussen steeds meer op het ontwikkelen van producten samen met de leverancier. Dat kan in de praktijk nog wel eens tegenvallen. Je oogst namelijk wat je de afgelopen jaren gezaaid hebt. Als je de afgelopen jaren alleen op kosten gestuurd hebt, dan hebben leveranciers hier waarschijnlijk hun processen op ingericht. De switch naar samenwerking en innovatie heeft dan even tijd nodig.”
Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.