Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
06
08
18
Jon Jonoski
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Jon Jonoski
Dossier: Inkopers-Cafe.nl
Soort: ,

Wekelijks vakantieleesvoer

Wekelijks vakantieleesvoer

De vakantie is weer begonnen! Veel inkopers zullen deze zomer genieten van hun welverdiende rust. Natuurlijk is een mooie vakantie niet compleet zonder bijzonder leesvoer. Maar waar moet je beginnen?

InkopersCafe.nl heeft de meest interessante, tijdloze en best gelezen artikelen en columns voor je verzameld. De komende maand bieden we je elke week vijf artikelen aan.

Inkopers ABN AMRO bemoeien zich met de bedrijfsstrategie
Er waait een frisse inkoopwind door ABN AMRO. Een jaar geleden nam Marjolein Goense het stokje van de toenmalige CPO over. Sindsdien is het haar ambitie om met inkoop een bredere impact te maken. Goense wil de businessstrategie vertalen naar de inkoopstrategie. “Waar vroeger vooral op kosten gestuurd werd, willen we het nu breder trekken. Wat zijn de strategische prioriteiten voor de bank?Enerzijds is dat IT-gerelateerd, namelijk het sneller naar de klant brengen van digitale oplossingen. Anderzijds heeft ABN AMRO een sterke focus op duurzaamheid.”

Zo komt de duurzaamheidsdialoog in de chemiesector op gang
In Nederland hebben chemiebedrijven hun zaakjes over het algemeen goed op orde wanneer het gaat om gezondheid, veiligheid en milieu. In ontwikkelingslanden en opkomende markten spelen echter nog veel misstanden. Denk hierbij aan ‘landjepik’ van de lokale bevolking door grote ondernemingen, kinderarbeid, verkapte slavernij en vervuiling van de omgeving. Ook werken arbeiders vaak in onveilige fabrieken en worden water, bodem en lucht vervuild. Gebruik en afdanking van eindproducten, waarin de chemicaliën uiteindelijk terecht komen, kunnen leiden tot milieuverontreiniging, zwerfafval en gezondheidsproblemen in lokale gemeenschappen. Dat blijkt uit onderzoek van MVO Nederland in 2015.

"Doe geen checklist audits"
Hoe ga je na of je leverancier ver van hier verantwoord onderneemt? Vertrouw je op het ondertekenen van gedragscodes? Doe je audits? Haal je de productie terug naar Europa, zodat je beter een oogje in het zeil kan houden? “Doe in ieder geval geen checklist audits”, adviseert Lex de Bruijn, oprichter van het duurzaamheidsplatform FIRA. Dit stimuleert verstoppen in plaats van transparantie

Column Wim Nieland: CM met hart en ziel!
Dat contract- en leveranciersmanagement (CM) bloeit, behoeft nauwelijks betoog. NEVI organiseerde recent voor de zesde keer op rij een drukbezochte contractmanagementdag. Er ontstaan gecertificeerde CM-opleidingen en het aantal contractmanagementvacatures is nog nooit zo hoog geweest. Super gaaf dat de ‘kip-en-het-ei discussie’ (eerst investeren in CM voor je de investering dubbel en dwars terugverdient) kennelijk achter ons ligt. Dat is een recente doorbraak. Toen ik in 2014 de contractmanagementnorm onder de Early Adopters onderzocht (1 contractmanager op 120 contracten) was daar zeker nog geen sprake van!

Column Robert Driessen: Die absurde willekeurige prijsverhogingen
Op 1 januari is plots alles duurder. Want ... ? Er is vuurwerk geweest? Er wordt een nieuwe kalender opgehangen? Iemand hoorde een champagnekurk ploppen?
Het lijkt één of andere cultureel bepaalde gewoonte. Maar zo vaak als bij cultuur: wat was ook alweer de aanleiding? Vroeger innoveerden productiebedrijven zo enorm veel, dat het rechtvaardig was om een deel van die kosten met z'n allen te delen. Fair deal, want innovatie is in het belang van een gehele branche. Maar ja, klopt dit nog steeds? Tijd om twee ogenschijnlijke waarheden uit te dagen: (1) fabrikanten innoveren en (2) alles wordt altijd duurder.

 

Jon Jonoski
Door Jon Jonoski
Jon Jonoski is een enthousiaste journalist die zich graag verdiept in de wereld van inkoop en aanbestedingen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.