Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
20
08
18
Jon Jonoski
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Jon Jonoski
Dossier: Inkopers-Cafe.nl
Soort: ,

Wekelijks vakantieleesvoer

Wekelijks vakantieleesvoer

De vakantie is weer begonnen! Veel inkopers zullen deze zomer genieten van hun welverdiende rust. Natuurlijk is een mooie vakantie niet compleet zonder bijzonder leesvoer. Maar waar moet je beginnen?

InkopersCafe.nl heeft de meest interessante, tijdloze en best gelezen artikelen en columns voor je verzameld. De komende maand bieden we je elke week vijf artikelen aan.

Tony’s Chocolonely wil alle ingrediënten traceerbaar maken
Tony’s Chocolonely kiest er bewust voor om cacao in te kopen in de risicolanden Ghana en Ivoorkust. Tony’s missie is: “samen maken we 100 procent slaafvrij chocolade de norm”. Juist omdat in Ghana en Ivoorkust de problemen het grootst zijn, wil het bedrijf daar impact maken. Deze impact bereikt het chocoladebedrijf naar eigen zeggen door het traceerbaar maken van de bonen, een eerlijke prijs te betalen en de boeren te steunen in het professionaliseren van hun organisatie. Daarnaast verzekert Tony’s hen van minimaal 5 jaar afzet en investeert de fabrikant in landbouwkundige kennis en training om de opbrengst van de boer te verhogen.

Voordelen en gevaren van Big Data voor Inkoop
Een inkoper, verantwoordelijk voor de inkoop en planning van schepen, maakt een significante besparing op de stookolie. Hij houdt er een dikke bonus aan over. Toch schuift hij een maand later met hangende schouders aan bij Alwin Sixma, associate bij het Big Data Value Center. Hij heeft namelijk geen flauw idee hoe hij die besparing behaald heeft en volgend jaar wordt uiteraard wel weer dezelfde prestatie verwacht. Sixma is met partner We4Sea aan de slag gegaan. Zij zien dat zeevaart onderhevig is aan een aantal factoren: de motor, de wind, de zee, de vracht en de kapitein. Veel van deze factoren kun je meetbaar maken en dan vind je de reden waarom een schip meer of minder brandstof verbruikt.

“Inkoopprofessionals, ga weer doen waar jullie goed in zijn”
“De administratieve last bij inkoopafdelingen is erg groot. Er komen allerlei formulieren en ongestructureerde data binnen en inkopers zijn de hele dag bezig om hierop te reageren. 50 tot 60 procent van het werk bestaat uit administratie, zo’n 30 procent uit controlewerkzaamheden en dan blijft er bijna geen tijd meer over voor innovatie. Inkopers kunnen hierdoor weinig échte waarde toevoegen aan de organisatie”, vertelt Gerard Nijboer, productmanager bij AFAS software.

Column Wim Nijland: Privacymania-virus
Er is over de AVG al veel geschreven en al de nodige events over georganiseerd. Je zou toch denken dat we weten wat er wel en wat er niet mag ‘van de AVG’… Je zou bijna denken dat de Autoriteit Persoonsgegevens te laat is begonnen met voorlichten. Het heeft er in ieder geval alle schijn van dat de AP met 117 mensen in dienst (eind 2017) onvoldoende body heeft voor de nieuwe verordening. Waar moet een inkoper nou rekening mee houden in nieuwe inkoopprojecten? Ik licht het in een aantal stappen toe

Column Merel Plante: Resultaten uit het verleden bieden inzicht en toekomst
Ik las laatst 2 rapporten die mij aan het denken zetten. Het ene rapport was van McKinsey en het andere rapport van het IMF. Het rapport van McKinsey vertelt mij dat inkoop meer gebruik moet maken van de al bestaande (cloud based) inkoopsoftware om de inkoopprocessen te verbeteren. Zo kan inkoop versnellen en optimaliseren. Het rapport van het IMF voorspelt dat u over 5 jaar niet meer nodig bent als u vandaag de digitalisering niet omarmt. Volgens hen doet een robot dan uw werk.

 

Jon Jonoski
Door Jon Jonoski
Jon Jonoski is een enthousiaste journalist die zich graag verdiept in de wereld van inkoop en aanbestedingen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.