Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
14
08
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Nancy van Bemmel
Dossier: Inkoop
Soort: ,

Wekelijks vakantieleesvoer

De vakantietijd breekt aan. Veel inkopers genieten deze zomer van een welverdiende vakantie en zorgen dat ze weer opgeladen terugkomen. De komende tijd heb je ruimte in je agenda om je te verdiepen in het inkoopvak. Wat lees jij?

InkopersCafe.nl heeft de meest interessante, tijdloze en best gelezen artikelen en columns voor je verzameld. Elke week bieden we je vijf artikelen aan.

  1. Vijf veranderingen in het inkoop-stereotype
    “De inkoper van vroeger zat op een eiland. Hij was een bonnenmepper en erg transactioneel ingesteld. De inkoper kwam alleen even om de hoek kijken om tien procent van de prijs af te halen”, zo beschrijft Pieter van der Vloed, managing partner van AevesBenefit, de inkoper van tien jaar geleden.

  2. Recensie Peter Streefkerk: Beyond sourcing
    Partner of choice, het onderwerp zingt rond binnen de inkoopcommunity, maar tot nu toe was het binnen het Nederlandse taalgebied nog niet verder uitgewerkt in een boek. Tot vorig jaar auteurs Han Hendriks en Joost Scheepens in samenwerking met hun collega’s bij Kirkman Company het initiatief namen om een vervolg te schrijven op hun eerdere boek ‘The Next CPO’.

  3. Klant-leverancier huwelijk redden met Vested
    Het geluid vanuit de markt dat contracten en relaties gebaseerd moeten zijn op vertrouwen en samenwerking klinkt steeds luider. De kracht van partnerships wordt versterkt door ideeën zoals functioneel specificeren, early supplier involvement, de marktvisie en Best Value Procurement. Nu klinkt er een nieuw geluid vanuit de Universiteit van Tennessee. Onderzoekster Kate Vitasek verspreid haar denkbeelden over een betere samenwerking tussen partners in de keten onder de naam Vested.

  4. Column Wim Nieland: “Koopt Nederlandsche waar, dan helpen wij elkaar!”
    Met deze nationalistische slogan wilde de Vereniging Nederlands Fabrikaat in een reclamecampagne in de jaren ‘30 burgers stimuleren om producten van eigen bodem te kopen. Omdat ons land klein is, is export altijd belangrijk voor onze economie geweest. Door de economische crisis weerden Engeland en Duitsland vanaf 1930 Nederlandse producten om hun eigen markten te beschermen. Bij het bestrijden van de economische crisis bloeide ook in Nederland het protectionisme op.

  5. Ondersteun leveranciers met ketenfinanciering
    Het optimaliseren van werkkapitaal staat hoog op de agenda bij bedrijven. Afgelopen jaar stonden de betalingsachterstanden van veel grote Nederlandse bedrijven vol in de spotlights. Lange betalingstermijnen zorgen voor een rem op de groei van het MKB en daarmee de werkgelegenheid. Door het huidige betalingsmoraal kan volgens onderzoek van Intrum Justitia 7 miljard euro afgeschreven worden.

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.