Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
22
09
14
Redactie
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
4
Door Redactie
Dossier: E-procurement
Soort:

“Wij willen inkopers achter hun bureau vandaan halen”

De inkoper en verkoper hebben meer met elkaar gemeen dan zij denken. Om het hokjesdenken te doorbreken en de snel veranderende markt te kunnen bedienen, zijn allround professionals en nieuwe verdienmodellen nodig, vindt Sherief Abdalla (Aeves).

‘Mensen binnen bedrijven en instellingen beter laten samenwerken’. Dat is de filosofie waarmee Aeves in 2012 van start ging. Binnen veel bedrijven bestond spanning tussen inkoop-, verkoop en marketingafdelingen; het creëren van synergie in deze commerciële keten zou het commerciële proces moeten optimaliseren. “Ons gedachtengoed is nog steeds hetzelfde”, zegt managing partner Sherief Abdalla. “Wel is het zo dat we nu hoofdzakelijk nog bezig zijn in het inkoopdomein. Dat is logisch, want dat is onze achtergrond en ons netwerk is daarop geënt.”

Groei en professionalisering
Het bureau voor consultancy, executive search en interim management, dat in 2012 begon met drie partners, heeft inmiddels rond de 60 mensen ‘in het veld’ plus negen medewerkers die ondersteunende en commerciële taken uitvoeren. “Het afgelopen jaar zijn wij 153 procent gegroeid. Dit geeft ons na twee jaar een serieuze positie in de inkoopadviesmarkt, iets wat door klanten en professionals ook wordt gezien en gewaardeerd. Naast deze groei hebben wij ook stappen gezet in professionaliteit en kwaliteitsdenken. De NEN 4400-certificering geeft onze klanten zekerheid over ketenaansprakelijkheid en het behalen van het ISO 9001-certificaat laat zien dat we serieus bezig zijn met kwaliteit en met het eenduidig in kaart brengen van onze processen.”

Procurement-as-a-Service
Als het gaat om de wensen van klanten constateert Abdalla een tendens naar meer sturing op resultaat, in plaats van het ouderwetse “uurtje-factuurtje”. De markt vraagt om projecten met een kop en een staart. “Waar vroeger meer om ‘handjes’ werd gevraagd en consultants werden geplaatst, gaat het nu veel meer om resultaat en risicodeling.” Deze trend, ingegeven door de crisis maar ook door een meer professionele opdrachtgever, vraagt om nieuwe vormen van dienstverlening. “Wij hebben bijvoorbeeld Procurement-as-a-Service in de markt gezet. Via deze service behandelen we de talloze kleinere contracten die een organisatie heeft, zodat deze capaciteit vrijmaakt voor grote projecten en zich daarop kan concentreren. Dit kan de klant ook veel opleveren. Wij delen in het resultaat als we de vooraf gedefinieerde doelstellingen behalen.”

Transparantie door online
De markt waarin Aeves actief is, wordt transparanter door ontwikkeling die door het internet gedreven zijn. Bedrijven moeten daarom goed kijken waar hun toegevoegde waarde ligt. “Veel aanvragen als het gaat om inkoop en inkoopcapaciteit zijn online te vinden. Alleen het bemiddelen van zzp’ers biedt daarmee steeds minder onderscheidend vermogen, want zij vinden steeds meer zelf hun weg.” Toegevoegde waarde ligt in het aannemen, begeleiden en opleiden van inkoop-, sales en marketingtalent, in een senior-junior structuur en met een combinatie van vakinhoudelijke en competentiegerichte trainingen. “Wij hebben het afgelopen jaar een aantal juristen aangenomen. Jonge mensen met interessante profielen, een goede achtergrond en uitermate geschikt voor het publieke domein. Maar dan moeten ze wel de kans krijgen zich te ontwikkelen. Het onderscheidende vermogen van bureaus als de onze zal in toenemende mate gaan liggen in het binden en ontwikkelen van hele goede professionals die waarde toevoegen bij onze klanten.”

Streven naar ketendenken
Een ontwikkeling door autonome groei of een gerichte overname in het sales- en marketingdomein, is iets wat Abdalla graag ziet gebeuren in de nabije toekomst. Toch is volume geen doel op zich, laat hij weten. “Wel hebben we het streven een robuuste speler te worden in het inkooplandschap en om ook sales en marketing meer op poten te zetten.” In het commerciële spectrum zouden de drie vakgebieden meer een keten moeten vormen, iets wat nu vaak nog niet het geval is. “In de functiebeschrijvingen voor key accountmanagers en inkoopspecialisten hebben zij nu al nagenoeg hetzelfde ‘papieren profiel’ met dezelfde competenties. Echter, in de praktijk ligt er een groot verschil als het gaat om competenties. Wat wij in de toekomst graag willen doen, is nog meer allround commerciële professionals opleiden. Inkopers hebben nu nog de naam introvert te zijn, maar zij zouden minstens zo commercieel moeten zijn als verkopers. Je moet relaties kunnen onderhouden met leverancier en ook intern een accountmanager zijn om dingen gedaan te krijgen. Ik geloof hier heilig in en daarom willen wij inkopers echt achter hun bureau vandaan halen.”

Reacties:

  • Anoniem | 26-08-2014 om 13:49

    eens; vertrouw nooit een inkoper die alleen maar achter zijn bureau zit; het geld ligt op straat en als je niet achter je bureau vandaan komt bliljft het daar liggen ook !
    Geert van Zuilekom

  • Anoniem | 27-08-2014 om 22:58

    De grootste/ gratis benefits kun je alleen vinden als je naar elkaars processen kan bekijken. In het afstemmen van processen op elkaar zit de grootste winst voor beide partijen! WIN WIN

    Helmuth

  • Anoniem | 28-08-2014 om 13:22

    Als beide disciplines elkaars “uitgangspunten” kunnen en willen begrijpen dan sta je niet tegenover elkaar maar werk je samen aan hetzelfde doel. Er is altijd meer dan alleen de “prijs”!! Maar het is nu op dit moment vaak wel een buyersmarkt! Dat valt niet te ontkennen

    Richard

    • Anoniem | 28-08-2014 om 20:28

      Hoi Richard,
      het gaat om meer dan “uitgangspunten”; er zijn altijd meerdere wegen die naar Rome leiden. Rome blijft hetzelfde maar de weg er naartoe…
      Groet,
      Helmuth

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.