Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
09
07
13
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Koos Plegt
Dossier: Onderzoek
Soort:

Winnende CPO koppelt invloed, innovatie aan traditionele inkoopfunctie

Slechts 15 procent van de internationale bedrijven blinkt uit op inkoopgebied, zo blijkt uit groot onderzoek door IBM. Zij hebben hun traditionele inkoopfunctie op orde, oefenen invloed uit binnen het bedrijf, schatten innovaties op waarde en zien dit vertaalt in hogere winstcijfers.  

Uit groot onderzoek door IBM onder meer dan 1.100 senior procurement managers, allen werkzaam bij internationale bedrijven met een omzet van meer dan 1 miljard dollar, komen enkele ‘key differentiators’ naar voren van succesvolle inkoopafdelingen. Volgens de onderzoekers onderscheiden ‘high-performing’ procurement-organisaties zich van de rest door drie zaken: effectieve processen in de traditionele inkoopwerkzaamheden, invloed binnen het bedrijf met betrekking tot strategische beslissingen over onder meer inkoopbeleid en het kunnen identificeren van innovatieve ideeën uit verschillende hoeken. 

Kleine groep
Volgens de onderzoekers blinkt slechts 15 procent van de bedrijven uit in al deze drie gebieden. “Inkooporganisaties die hun kerntaken combineren met invloed in hun organisatie en in staat zijn tot innovatie hebben mogelijkheden en een potentieel waar achterblijvende organisaties alleen maar op kunnen hopen”, staat te lezen in het rapport. “Achterblijvende organisaties richten zich vooral op het verbeteren van hun kerntaken en werken daarin vooral aan het vergroten van hun besparingspotentieel. En veel van deze organisaties worstelen hier zelfs mee.”

Het onderzoek van IBM laat zien dat ‘procurement excellence’ de winstgevendheid van bedrijven direct beïnvloedt. De bedrijven die horen bij de genoemde 15 procent en die door de onderzoekers beschouwd worden als de voorhoede op inkoopgebied, hebben gemiddeld genomen een winstmarge van 7,12 procent. Dit is bijna een procent hoger dan het gemiddelde bedrijf in het onderzoek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.