Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
15
12
14
Sander Koopmans
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Sander Koopmans
Dossier: Column
Soort:

Wordt u gepland of heeft u een plan?

In veel bedrijven is de plannenmakerij voor 2015 weer achter de rug. Inkoop heeft zijn eigen plannen moeten maken en mogen bijdragen aan de plannen van anderen. Bij veel bedrijven heeft de manager inkoop zijn gebudgetteerde prijzen afgegeven. En veelal laten we het vanuit inkoop hier dan ook bij. En dit is eeuwig zonde.

Elk jaar wordt inkoop weer gevraagd om zijn verwachte prijsontwikkeling af te geven. In de plannen voor 2015 spelen de inkoopprijzen natuurlijk een rol. Het vergt een goede voorbereiding en ook een glazen bol om hier zinvol op te reageren. Menig inkoper ondergaat dit proces van prijzen afgeven gelaten en doet zijn uiterste best om een goed gefundeerde inkoopprijs af te geven. Naar mijn mening kan inkoop deze situatie meer gebruiken in haar eigen voordeel. Inkoop zou juist het initiatief moeten pakken om met de verschillende afdelingen plannen te maken. Plannen die bijdragen aan de doelstelling van de afdeling, wat weer moet bijdragen aan de doelstellingen van het bedrijf. Inkoop zou, ruim voor de daadwerkelijke budgetrondes, met een business case bij elke afdeling op bezoek moeten gaan. Deze business case zou dan inzichtelijk moeten maken wat inkoop kan bijdragen en wat de benodigde resource claim gaat worden. Als de inkoopplannen geïntegreerd zijn in het afdelingsbudget, dan is er grote noodzaak om de inkoopplannen ook daadwerkelijk uit te voeren. Inkoop zou bijvoorbeeld de logistiek manager ruim voor de budgetrondes moeten bezoeken en zijn of haar uitdagingen voor 2015 in kaart brengen. In veel gevallen zijn dat budget cuts waar de waarde van inkoop evident is. Echter ook op andere gebieden kan inkoop bijdragen, denk daarbij aan innovatie via leveranciers en het verminderen van de toeleveringsrisico’s.

Wat ik graag zou zien is dat inkoop als entrepreneur op pad gaat en zichzelf verkoopt aan de organisatie. De verkoop zou dan moeten gaan aan de hand van een gedegen voorstel in de taal van de interne klant.

Natuurlijk zijn er ook organisaties waar inkoop juist al actief benaderd wordt omdat zij al volledig geïntegreerd werkt en haar toegevoegde waarde schijnbaar evident is in die organisatie. Er is veel variatie in de rol van inkoop in het budgetteringsproces van reactief en passief tot actief en proactief. Voor de manager inkoop is het een mooi ijkmoment voor inkoop. Als inkoop maar heel beperkt wordt geraadpleegd, dan is de mate waarin inkoop wordt gezien als business partner schijnbaar nog uiterst beperkt. Als inkoop vroegtijdig geconsulteerd wordt en betrokken in de plannen vind ik dat je het als inkoop goed doet!

Sander Koopmans
Door Sander Koopmans
Sander Koopmans is 14 jaar lang actief binnen inkoop en is nu werkzaam als inkoop adviseur bij Adjust. Sander heeft zich gespecialiseerd in de inkoop van marketing.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.