Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
19
08
15
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Nancy van Bemmel
Dossier: Inkoop
Soort:

World class-inkooporganisatie is een klantgerichte dienstverlener

World class-inkooporganisatie is een klantgerichte dienstverlener

‘World class-inkooporganisaties’ kunnen diensten 17% goedkoper aanbieden, met 26% minder medewerkers dan andere organisaties. Dat blijkt uit een onderzoek van The Hackett Group. Om het niveau van een world class-inkooporganisatie te bereiken, moet inkoop een klantgerichte dienstverlener worden die is doorgedrongen tot de kern van de teams van de stakeholders.

Het verbeteren van de beleving van de stakeholders is essentieel voor inkooporganisaties. Door de tevredenheid van de stakeholders te verbeteren bouw je vertrouwen op, stelt het consultancy bureau. Dit zorgt ervoor dat inkoop kan groeien binnen de organisatie. Uit het onderzoek blijkt daarnaast dat world class-inkooporganisaties die meer tijd steken in hun interne klanten, 41% meer besparingen genereren dan andere organisaties.

Gewaardeerde businesspartner
De afdeling inkoop moet zichzelf herpositioneren als een klantgerichte organisatie. Om dit te bereiken moet inkoop zich niet alleen focussen op de taken waar de grootste vraag naar is, maar ook op de taken die het grootste potentieel hebben om de omzet van het bedrijf te verhogen. Inkooporganisaties, die in het onderzoek werden gezien als gewaardeerde businesspartners, rapporteerden 68% hogere besparingen dan de organisaties waar inkoop werd gezien als obstakel.

Perceptie veranderen
Het veranderen van de perceptie van de inkoopafdeling kost tijd. Om de kans op succes te vergroten, moet inkoop een gestructureerde aanpak hebben om de beleving van de klant te optimaliseren. The Hackett Group raadt aan om eerst alle stakeholders te identificeren en te begrijpen hoe zij communiceren met en denken over de inkooporganisatie. Vervolgens kunnen er enquêtes verspreidt worden onder de stakeholdergroepen. Als de resultaten van de enquêtes bekend zijn, is het belangrijk om de stakeholders ook te laten weten dat je de uitkomsten serieus neemt. Indien nodig, moet er een actieplan gemaakt worden om problemen te verhelpen.

Onderhouden relaties
Daarna is het een kwestie van het onderhouden van de relatie. De behoeften van de stakeholders moeten worden verankerd in de strategie van inkoop. Daarnaast moet de waarde van inkoop worden gecommuniceerd. Softskills zijn volgens het consultancy bureau erg belangrijk bij het onderhouden van de relaties. Inkoopmedewerkers moeten hier zo nodig in getraind worden.

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.