Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
06
01
Dennis Mensink
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
3
Door Dennis Mensink
Dossier: E-procurement
Soort:

Zakendoen met Duitsland: do?s en dont?s

Het is onze belangrijkste handelspartner en er liggen nog tal van mogelijkheden. Maar dan moeten wij de Duitsers wel beter leren begrijpen. Het eerste deel van het tweeluik: zakendoen met Duitsland.


557 Kilometer grens scheidt Nederland van Duitsland. Het is onze langste "Euregio" die we met een buurland delen. Over deze grens wordt al sinds lang vergeten tijden druk gehandeld. Toen  Duitsland als natie nog niet bestond en in "Den Nederlanden" hertogen en landsheren elkaar nog de tent uit vochten. was er al een markt voor elkaars producten. Bentheimer zandsteen en hout kwamen op karren en via de binnenvaart naar ons toe en wij verhandelden op onze beurt met name lood en ijzer aan de Duitsers.

In 2007 bedroeg de Duitse import vanuit Nederland. volgens metingen van het CBS. 81.9 miljard euro. een toename van 3.8 procent ten opzichte van 2006. Andersom importeerde Nederland voor 61.8 miljard euro aan goederen. een stijging van maar liefst 11 procent vergeleken met een jaar eerder. Nederland is nog steeds vooral een exportland. of beter gezegd een doorvoerland. maar inkoop vanuit Duitsland neemt een steeds prominentere positie in. Met name machines. vervoermaterieel en chemische producten vinden hun weg naar Nederland.

Dat Nederlanders en Duitsers anders in elkaar zitten. is een bekend gegeven. Nederlanders zijn individualistisch. creatief en hebben een hekel aan opschepperij. Dat is het beeld dat over ons bestaat. Hoe om te gaan met Duitsers? Ja. ze zijn serieus. punctueel en degelijk. en die grap over die fiets kan natuurlijk al lang niet meer. maar hoe vertalen we dit naar ontmoetingen in het zakenleven?

Vergaderen
Nederlanders hebben een hekel aan laatkomers. maar ze worden hier afgetroefd door de Duitsers.  Een paar minuten te laat zijn is onbeleefd. vijftien minuten is al een serieuze misstap en kan toekomstige deals in gevaar brengen. Als een vertraging onvermijdelijk is. bel en excuseer beleefd. Plan ontmoetingen minstens een maand van tevoren in en vermijdt de vakantiemaanden juli. augustus en december. Duitsers verwachten dat je je goed hebt voorbereid. zorg voor veel feiten en voorbeelden. Zakenontmoetingen zijn gebaseerd op ratio en logica. dus neem aanvallen niet persoonlijk op. Duitsers zijn niet terughoudend in het wijzen op tekortkomingen in je verhaal of product. En voor we het vergeten: wees niet te scheutig met humor. Een grap betekent al snel dat je niet serieus bent over jouw product – of nog erger: hun product.

Kleding
Ga formeel gekleed. Houd het bij conservatieve. donkere kleuren. Dit geldt zowel voor mannen als voor vrouwen. Vrouwen zouden moeten oppassen voor opvallende kleding. vooral in combinatie met opzichtige sieraden. Voor mannen is het verstandig een stropdas om te doen. In Nederland is het steeds normaler om “zonder” te gaan. in Duitsland wordt de stropdas nog steeds hogelijk gewaardeerd. Probeer frivoliteiten te vermijden: schreeuwerige designs mogen thuis blijven. Ook voor informele ontmoetingen zijn er grenzen: sweaters en korte broeken horen alleen thuis op het sportveld.

Introducties
Regel één: er wordt niet gezoend. Zowel mannen als vrouwen schudden elkaar de hand. Een knikje of zwaaien is niet afdoende. Mannen horen te wachten totdat de vrouw haar hand uitsteekt. Meestal wordt degene die met de hoogste functie als eerste geintroduceerd. Gebruik titels en achternamen. bijvoorbeeld “Herr Meyer”. “Frau Merkel” of “Herr Doktor Weidenfeller”. Praten over koetjes en kalfjes om het ijs te breken is ook de Duitsers niet onbekend. Wat dat betreft is het niet veel anders dan bij ons. Wordt niet te persoonlijk. Goede onderwerpen zijn voetbal. het weer. politiek en reizen.

Belangrijk om te weten:
  • Duitsers werken vaak hun hele carrière voor één werkgever. Betrekkingen op lange termijn zijn dan ook belangrijker dan sneller resultaten;
  • Duitsers hebben een hekel aan concurrentie op basis van prijs alleen. Kwaliteit telt;
  • Verwacht geen direct antwoord aan de vergadertafel. Zakenbeslissingen gaan langzaam en worden door meerdere mensen genomen;
  • Een woord is een woord. Als je beloftes doet. verwachten Duitsers dat je die nakomt;
  • Schrik niet wanneer een Duitser met zijn knokkels op tafel slaat om te laten merken dat hij het ergens mee eens is. Dit is normaal;
  • Wie het luidst en het langst spreekt. wordt meestal gezien als winnaar van een discussie. Het kan er nogal rumoerig aan toe gaan. Aan polderen doen ze niet in Duitsland.
Auteur: Koos Plegt

Dennis Mensink
Door Dennis Mensink
Dennis Mensink schreef in het verleden onder meer voor titels als NRC Handelsblad, AD en FEM en coördineerde verschillende corporate uitgaven. Momenteel combineert hij het mooie redactiewerk met het ondernemerschap bij Functioneel Wit.

Reacties:

  • Anoniem | 17-10-2014 om 12:16

    ffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff

    • Anoniem | 17-10-2014 om 12:17

      ffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaal

  • Anoniem | 17-10-2014 om 12:19

    ik val in slaap

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.