Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
14
08
18
Marcel Doppenberg
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Marcel Doppenberg
Dossier: Column
Soort:

De zin en onzin van een chatbot voor inkopers

De zin en onzin van een chatbot voor inkopers

Iedereen weet dat ons vak er niet simpeler op wordt. Inkoopprocessen worden complexer, de directie vraagt om steeds meer gegevens, afhankelijkheden worden groter en alles moet sneller en beter voor minder geld. Gelukkig hebben we steeds meer digitale hulpmiddelen beschikbaar die ons inkoopwerk helpen vereenvoudigen. Maar niet elke digitale oplossing is een verrijking. De nieuwste telg in ons digitale inkooplandschap is de chatbot. De virtuele assistentes die we kennen van Google en Amazon kunnen nu ook toegepast worden in het inkoopdomein. Zinnig of onzinnig? En is jouw organisatie daar op ingericht? Eén ding is zeker. Een digitale vraagbaak kan je van veel routineklusjes verlossen. Of toch niet?

Chatbots worden steeds slimmer. Maar veel chatbots die ontwikkeld zijn op basis van slimme algoritmes struikelen nog steeds op de interpretatie van de taal. De ideale chatbot begrijpt niet alleen de woorden, maar ook synoniemen en de context waarin woorden gebruikt worden. Daar gaat het nog vaak mis. Zo betekent ‘met spoed’ hetzelfde als ‘heel snel’ maar de vraag is of jouw chatbot beide betekenissen herkent. Gelukkig komen er steeds meer virtuele assistentes beschikbaar die onze taal machtig zijn. En de slimme chatbot gedreven door Artificial Intelligence heeft immers een zelflerend vermogen.

Rol van de chatbot
Maar de vraag begint bij welke waarde een chatbot toevoegt in jouw dagelijkse inkooppraktijk? Als je voor jezelf inzichtelijk maakt, wat de rol van een chatbot moet zijn, kun je daarna bepalen of de inzet van een chatbot zin heeft. Of dat het een nutteloos speeltje wordt dat een doel op zich is om de innovatieve jongen uit de klas uit te hangen. Zodra je helder hebt welke rol de chatbot moet vervullen, kun je gaan vaststellen waar de chatbot aan moet voldoen. Je hebt inmiddels allerlei soorten en smaken chatbots voor handen, van eenzijdige vraagbaak tot een slimme chatbot die proactief is en jou attent maakt op zaken die voor jou belangrijk zijn.

Inkoopvraagbaak
Maar goed, waar gaat de chatbot jou helpen? Het voordeel van de virtuele assistente is dat je hem met één verzoek verschillende acties kan laten uitvoeren. Zo kun je de digitale vraagbaak opdracht geven om facturen automatisch goed te keuren die met een verschil van lager dan 1 euro afwijken van de inkoopopdracht. Of vragen om alle gegevens van 10 jaar en ouder in één keer te verwijderen. Of wat dacht je van het opsporen van supply chain risico’s? Een heel andere functie is jouw nieuwe collega wegwijs laten maken door de inkoopapplicatie die jullie gebruiken. En zo kun je nog wel even doorgaan.

Dus ja, de chatbot heeft zeker zin. En is inmiddels relatief eenvoudig te installeren. Zo bestaan er verschillende zogeheten Software Development Kits die het mogelijk maken een chatbot in een app te maken. Het is maatwerk. Bij SynerTrade is bijvoorbeeld chatbot Marvin actief. Wanneer je eens gratis en vrijblijvend kennis wil maken met Marvin ben je van harte welkom om met ons contact op te nemen. Je kunt natuurlijk ook navraag doen bij je eigen inkoopsoftwarespecialist. Laat je verrassen door wat de chatbot voor jou kan betekenen.

Marcel Doppenberg
Door Marcel Doppenberg
Country Manager Benelux en UK van SynerTrade

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.