Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
08
02
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Nancy van Bemmel
Categorie: Duurzaam inkopen
Soort: ,

Zo komt de duurzaamheidsdialoog in de chemiesector op gang

Zo komt de duurzaamheidsdialoog in de chemiesector op gang

In Nederland hebben chemiebedrijven hun zaakjes over het algemeen goed op orde wanneer het gaat om gezondheid, veiligheid en milieu. In ontwikkelingslanden en opkomende markten spelen echter nog veel misstanden. Denk hierbij aan ‘landjepik’ van de lokale bevolking door grote ondernemingen, kinderarbeid, verkapte slavernij en vervuiling van de omgeving. Ook werken arbeiders vaak in onveilige fabrieken en worden water, bodem en lucht vervuild. Gebruik en afdanking van eindproducten, waarin de chemicaliën uiteindelijk terecht komen, kunnen leiden tot milieuverontreiniging, zwerfafval en gezondheidsproblemen in lokale gemeenschappen. Dat blijkt uit onderzoek van MVO Nederland in 2015.

Transparantie in de chemie is nog in ontwikkeling, zeker als het gaat om de internationale ketens. Voor sommige grondstoffen is het moeilijk om te bepalen in hoeverre ze maatschappelijk verantwoord en duurzaam zijn. “Veel Nederlandse bedrijven uit de chemie doen zaken met bedrijven in opkomende markten en ontwikkelingslanden. Hierdoor zijn zij gevoeliger voor risico’s op het gebied van mens en milieu in hun ketens dan ze vermoeden”, vertelt Elsbeth Roelofs, sectormanager Chemie bij MVO Nederland.

“Veel bedrijven vinden het moeilijk om het gesprek over duurzaamheidsproblemen aan te gaan met hun ketenpartners”, vervolgt Roelofs. “Nu is het vaak zo dat wanneer een inkoper naar een leverancier gaat, het gesprek beperkt blijft tot de onderwerpen performance en de prijs. Het toevoegen van ‘Sustainable Development Goals’ (SDG’s) zorgt voor een veel breder gesprek. Er kan bijvoorbeeld een interessante discussie ontstaan over een reststroom grondstoffen bij jouw leverancier, waarvan jij als afnemer kan profiteren. Deze dialoog komt nu vaak nog niet op gang.”

SDG Relevance Tracker
Om dit gesprek tussen inkoper en leverancier te stimuleren heeft MVO Nederland, samen met drie chemiebedrijven, een nieuwe tool ontwikkeld die moet bijdragen aan ketentransparantie: de SDG Relevance Tracker. De 17 SDG’s, opgesteld door de United Nations, beslaan een breed scala aan duurzaamheidskwesties, zoals het beëindigen van armoede en honger, het verbeteren van gezondheid en onderwijs, het verduurzamen van steden en bestrijding van klimaatverandering. De SDG’s zijn in de tool verder uitgewerkt en gekoppeld aan KPI’s die kunnen worden gemonitord. Hiermee worden bedrijven ondersteunt om snel de meest relevante doelen en bijbehorende KPI’s te selecteren en zorgt ervoor dat de bijdrage aan de SDG’s concreter is. “De tool is het startpunt voor een gesprek met ketenpartners en interne stakeholders. Je weet, door het invullen van de SDG Relevance Tracker, namelijk aan welke MVO-doelen je het beste kunt bijdragen, maar ook waar de leverancier zich op zou kunnen richten”, aldus Roelofs.

Sustainability Hotspot Scan
Voordat je vervolgens aan tafel gaat zitten bij de leverancier, is het ook nuttig om de Sustainability Hotspot Scan te gebruiken. Deze tool, ontwikkeld door MVO Nederland en TNO, maakt het mogelijk om de sociale- en milieu-impact van hun chemische product te bepalen. Het is speciaal ontwikkeld voor producten uit de chemische industrie, zoals kunststoffen, geur- en smaakstoffen, pigmenten, ingrediënten voor medicijnen, plastic verpakkingen, schoonmaakmiddelen en verf. Bedrijven die de scan invullen, weten waar in hun internationale keten de duurzaamheidsrisico’s en kansen liggen. Deze uitkomst kan de basis zijn voor een serieus gesprek met leveranciers of interne stakeholders over verduurzaming van de keten en het product.

Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘ketenverantwoordelijkheid’. Eerder verscheen het artikel ‘Kledingindustrie maakt vuile handen in Myanmar’, ‘3 MVO trends voor 2018’,  ‘Tony’s Chocolonely wil alle ingrediënten traceerbaar maken’ en 'Verantwoordelijk de stekker uit je leveranciersrelatie trekken'. 

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.