Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
01
04
19
Jon Jonoski
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Jon Jonoski
Dossier: Logistiek
Soort: ,

Zorglogistiek moet inspelen op patiëntstromen

Zorglogistiek moet inspelen op patiëntstromen

Paul Buijs, assistent professor supply chain management aan de Universiteit Groningen ziet de zorg steeds complexer worden. “De zorgkosten stijgen, de patiënt staat steeds meer centraal en de zorg migreert vanuit de muren van het ziekenhuis naar buiten. Kijkend naar deze trends zie ik een grote uitdaging voor de logistiek die daarmee gepaard gaat. Hoe gaan we dat organiseren?”

Vooral de veranderende patiëntstromen als gevolg van zorgmigratie zorgen volgens Buijs, sprekend op Zorgtotaal 2019, voor complexiteit.  “Hoewel de zorgvraag zich goed vooraf laat inschatten, wordt er toch regelmatig ad-hoc naar hulpmiddelen gezocht. Wanneer bijvoorbeeld iemand voor een heupoperatie bij een ziekenhuis binnenkomt, weet je meteen dat de patiënt de volgende dag weer in een andere setting terechtkomt en wat hij daar nodig heeft. Toch krijgt een zorginstelling vaak te maken met een cliënt die ineens een andere tillift nodig heeft dan verwacht, bijvoorbeeld omdat het ziekenhuis dat niet heeft gemeld. Je moet dan gelijk de telefoon pakken, of langs de afdelingen om een goede tillift te vinden, of iemand vinden die bereid is een tillift uit te lenen.”

Kostbare buffer
De toenemende zorgkosten bemoeilijken deze complexiteit nog verder, geeft Buijs aan. “Om de kosten te beteugelen is het logisch om de zorghulpmiddelen binnen de perken te houden. Zeker in de zorg waar hulpmiddelen duur zijn, zijn voorraden een kostbare buffer. Je kunt besparen door minder grote voorraden aan te houden, maar het probleem is dat de kans dat je misgrijpt dan groter wordt, wanneer het logistieke proces niet goed georganiseerd is. In ziekenhuizen gaat dit nog redelijk goed, maar als je kleinschaliger kijkt naar verpleeghuizen zie je voorbeelden van halve zolders vol rolstoelen, tilliften en AD-matrassen. Wanneer vervolgens twee cliënten tegelijkertijd een specifieke tillift nodig hebben, wordt deze aangeschaft en op een gegeven moment weer naar de zolder verplaatst. Naarmate de zorg migreert komen er ook meer van dit soort kleine zorgsettings bij waar op een logistiek ineffectieve manier met voorraden wordt omgegaan.”

Herbruikbare zorghulpmiddelen
Bovenstaande ontwikkelingen vormen de aanleiding van een onderzoek (in het kader van het bredere project ‘Ontzorgen met slimme zorg’) waar de Universiteit Groningen nu samen met Vegro (expertisecentrum voor hulpmiddelen) en zorggroep Rivas aan werkt. Doel van dit project is onderzoeken in hoeverre verbeterde, slimmere logistiek kan bijdragen aan het effectiever inzetten van herbruikbare zorghulpmiddelen (rolstoelen, tilliften, AD-matrassen, enz.) om zo de zorg te verbeteren. Daarbij staan, zo stelt Buijs, de “patiëntstromen binnen de zorgketen van ziekenhuizen, verpleeghuizen en thuis- en woonzorglocaties” centraal.

Verschillende patiëntrstromen
Buijs benadrukt dat er binnen die keten veel verschillende soorten patiëntstromen zijn. Patiënten kunnen bijvoorbeeld uit het ziekenhuis worden ontslagen om thuis te revalideren, of mensen kunnen vanuit de thuiszorg in het ziekenhuis belanden, om vervolgens in een revalidatiecentrum te verblijven. “Doel van het project is om effectief te kunnen voorzien in de zorgbehoefte die zich langs deze paden afspeelt. Om er voor te zorgen dat juiste hulpmiddelen in de juiste toestand (hygiënisch, schoon, klaar voor gebruik) op de juiste tijd op de juiste plaats zijn.”

Logistiek Amazon
Om te begrijpen hoe de zorg in deze context haar logistiek het beste kan optimaliseren maakt Buijs een uitstapje naar de e-commerce. “Wanneer Amazon bijvoorbeeld horlogebandjes op de markt uitzet gaan er mensen wereldwijd gaan wereldwijd mensen die daarvan houden klikken op horlogebandjes. Op basis van dat klikgedrag besluit Amazon om een bepaalde hoeveelheid bandjes naar Hamburg te sturen, wat meer naar het midden van VS en wat minder naar Zuidoost-Azië. Aangezien Amazon een wereldwijd logistiek netwerk heeft opgebouwd met vliegtuigen, boten en distributiecentra hoeft er geen vliegtuig met alleen maar horlogebandjes naar Hamburg te vliegen, maar zit alles wat Amazon verkoopt gebundeld in dat transport. Zij hebben tussen hun logistieke opslagpunten constant transport draaien waardoor het ook geen probleem is als ze er een beetje naast zitten. Vanuit Hamburg kan een overtollig bandje dan gelijk door naar München of nog verder richting Zuid-Europa.”

Voorspellende data
Wat kan de zorg hiervan leren? Veel, volgens Buijs. Het analyseren van klikgedrag kan hen weliswaar niet helpen, maar “er is veel data beschikbaar over hoe patiëntstromen gaan bewegen. Door die data te gebruiken kun je bijvoorbeeld weten dat er morgen 30 AD-matrassen in regio Groningen nodig gaan zijn. In plaats van te wachten tot die bestelling is gedaan kun je ook alvast 30 matrassen daarheen sturen. Als er dan toch slechts 29 matrassen nodig blijken, kun je het overgebleven matras bij een lokale partner neerzetten. Met track & trace kun je er voor zorgen dat je hem niet kwijtraakt. Dat is een belangrijke randvoorwaarde. Je moet weten waar je spullen zijn. Ik zie nu dat in ziekenhuizen afdelingen amper spullen aan elkaar durven uit te lenen, omdat ze bang zijn dat het verdwijnt of niet meer terugkomt.”

Organisatorisch meebewegen.
Het voorbeeld van de AD-matrassen heeft Buijs niet toevallig uitgekozen. De Universiteit Groningen heeft onderzoek gedaan naar de manier waarop Groningse zorginstellingen gebruik maken van zorgmatrassen. Daaruit bleek dat ziekenhuizen inschatten dat ze maandelijks 297 AD-matrassen nodig hebben, terwijl verpleeghuizen en thuiszorg locaties er respectievelijk er 158 en 310 nodig hebben. Buijs benadrukt dat deze vraag naar matrassen voortkomt “uit een beweging tussen de verschillende zorginstellingen. Die vraag kun je zien aankomen. Wanneer je weet dat over twee dagen iemand wordt ontslagen die een AD-matras nodig heeft, kun je dat op tijd doorgeven. Zo beweeg je organisatorisch mee met de patiëntstromen. Zo kun je het aantal AD-matrassen dat heen een weer beweegt en op elk van de locaties aanwezig is sterk reduceren. Uit jet onderzoek bleek dat wanneer het lukt om met de cliënt mee te bewegen je op jaarbasis 1000 AD-matrassen minder nodig hebt.”

Jon Jonoski
Door Jon Jonoski
Jon Jonoski is een enthousiaste journalist die zich graag verdiept in de wereld van inkoop en aanbestedingen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.